اهمیت آموزش مدیریت مالی به کودکان
تاریخ : چهار شنبه 26 مهر 1402
نویسنده : javid


بیشتر رفتارهایی که یک فرد در بزرگسالی دارد بر اساس یادگیری از دوران کودکی است.

نحوه رفتار اقتصادی ما و نگاه ما به مشکلات مالی بیشتر به دلیل تحصیلات دوران کودکی است. در واقع یادگیری و آموزش همه دروس در سالهای اول زندگی با کیفیت بالاتری صورت می گیرد.

بنابراین وقتی مهارت هایی مانند تعادل در خرج کردن، پس انداز و مراقبت از ثروت را به فرزندتان بیاموزید، طبیعتا آینده مالی بهتری برای او رقم می زنید و پاسخ درست و صحیح در مورد مدیریت مالی را از او خواهید دید.

چگونه با کودک به خرید برویم

در مراحل اولیه آموزش مدیریت مالی، باید اصول اولیه نحوه استفاده از پول، خرید و نحوه پرداخت را به صورت عملی به کودکان آموزش دهیم. برای این کار، فرزندتان را پس از شناخت فروشگاه و محیط بازار چندین بار به خرید ببرید و نحوه خرید و پرداخت شما را ببیند. این بار مبلغ را به او بدهید و از او بخواهید محصولی را انتخاب کند که با مقدار پولی که دارد مطابقت داشته باشد و خودش هزینه آن را بپردازد. اکنون شما حرکات او، روابط او با فروشنده و کل روند خرید کودک را دنبال می کنید، گاهی اوقات با لبخند تایید او را تشویق می کنید. پس از اتمام خرید، در مورد تجربه با او صحبت کنید، جنبه های مثبت عملکردش را به او بگویید و تشویقش کنید، سپس برای خرید درست به او توصیه هایی کنید.

نتیجه:

کودک یاد می گیرد که باید محصول خود را با توجه به پول خود انتخاب کند و اگر به محصولات یا اشیاء بیشتری علاقه مند است، باید کالای مورد نظر خود را انتخاب کند.

بازی های مالی با کودکان

هر دو والدین می توانند بازی های فکری زهرا شیراحمدی را با فرزندان خود به صورت رقابتی انجام دهند، مانند پس انداز، سرمایه گذاری، خرید و غیره. این یک بازی مالی است که شما باید مراقب آن باشید و بازی های خود را. امور مالی با فرزند شما فقط یک بازی برای خرج کردن پول نخواهد بود، آنگاه پول و مصرف به یک بازی در ذهن و آینده کودک تبدیل می شود و زندگی واقعی نخواهد بود. دیگر می خواهید ذخیره کنید. امروزه بازی های مالی زیادی در بازار وجود دارد که متناسب با سن کودک هستند. همچنین اگر کمی خلاق باشید می توانید از اشیاء و اشیای معمولی اطراف خود به شکلی بازیگوش استفاده کنید.

به عنوان مثال رنگ های مختلف مورد علاقه فرزندتان را روی چند تکه کاغذ بنویسید و از آنها به عنوان پول در بازی استفاده کنید، مثلا عدد 1 را با رنگ زرد، شماره 2 را با رنگ آبی، شماره 2 را با رنگ قرمز، شماره 3 را با قرمز بنویسید. 4 روی کاغذ سبز، 5 روی صورتی.

و به کودک خود توضیح دهید که ارزش رنگ زرد با عدد 1 از ارزش رنگ قرمز با عدد 3 کمتر است و ... به هر نفر مقداری پول (کاغذ رنگی) بدهید و یک انبوه از آن را قرار دهید. وسط بازی پول. سپس برخی از وسایل یا اسباب بازی ها را به عنوان اقلام قابل خرید تهیه کنید و آنها را تحسین کنید. 2 تاس و چند تکه کاغذ کوچک داشته باشید که اعداد 2 تا 12 روی آنها نوشته شده باشد و در سمت دیگر کاغذ خطوطی مانند: اگر کسی عدد 4 را انداخت کاغذی را که روی آن عدد 4 نوشته شده است بردارید و مثلا روی آن بنویسید. این کاغذ می‌توانید سوار اسب قهوه‌ای شوید (یا وسیله و اسباب‌بازی‌ای که به‌عنوان کالای قابل خرید در بازی استفاده می‌کنید)، 2 تومان جایزه بگیرید، یا برای تامین مالی مالیات یا تعمیر ملک خود پول بدهید. یا مثلا شخصی که در بازی شکلات خریده باید به هر بازیکن 1 تومان پول بدهد!

و 12 قانون را به همین صورت وضع کنند و 6 تای آن قانون تشویقی و شش تای دیگر قانون استعمال پول باشد. هر فرد در بازی پس از ترکیب باید یک کارت از قوانین بگیرد. و هر کس می تواند یک کالا را بخرد یا به دیگری بفروشد یا بعد از هر رول کاری انجام ندهد. اما در نهایت پس از دوبار انداختن تاس خرید نمی کنند. این بدان معنی است که شما باید آن را برای بار سوم خریداری کنید. در نهایت، زمانی که پول یک بازیکن تمام شود، بازی به پایان می رسد و برنده کسی است که بیشترین پول و دارایی با ارزش را داشته باشد.

البته این بازی برای کودکان بالای 6 سال مناسب است و شما می توانید با توجه به سن فرزندتان و مهارت هایی که استفاده می کنید بازی های مشابهی داشته باشید.

نتیجه

کودکان یاد می گیرند که فکر کنند و روی اعداد تمرکز کنند تا تصمیمات مالی خوبی بگیرند. او همچنین یاد گرفت که پس انداز کند و در خرید و فروش خود دقت کند. اما اگر برای برخی از اشیا در بازی قیمت بسیار بالایی قرار دهید، متوجه می شود که خرید برخی از محصولات در مقایسه با دارایی و پس انداز او یک هوی و هوس است و برای خرید آنها باید هزینه بالایی بپردازد.

در حالی که در واقعیت کودک شما مدتی است که برای خرید یک اسباب بازی یا وسیله گران قیمت بی تاب بوده و می خواهد شما آن کالا را برای او بخرید، می توانید یک کپی از آن کالا را در بازی قرار دهید و قیمت بسیار بالایی برای آن تعیین کنید. با توجه به مقدار پول موجود در بازی، خرید آن کالا غیرممکن است. در این صورت اگر کودک اقدام به خرید ماکت در بازی کند، قادر به پرداخت هزینه آن نخواهد بود. او به آرزوی اشتباه خود پی می برد.

کسب درآمد کنید

 در تربیت مالی کودک زهرا شیراحمدی از فرزندتان بخواهید به شما کمک کند تا لباس ها یا لوازم جانبی خود را جمع آوری و مرتب کنید و در ازای آن به آنها پاداش دهید. وقتی کودک حرکت می کند، یاد می گیرد که برای کسب درآمد باید سخت کار کند. و همچنین به فرزند شما کمک می کند تا در آینده مسئولیت پذیر باشد. اما مهمترین چیز این است که فراموش نکنید که این عمل در واقع نوعی آموزش مالی است و به هیچ وجه نباید جریمه ای برای باج دادن به کودک برای بردن وسایل خود پیدا کنید. شما می توانید پس از اینکه کودک برای اولین بار به طور مستقل و بدون اجبار شما اسباب بازی های خود را جمع آوری کرد پول بدهید تا برای کاری که انجام داده ارزش و قدردانی داشته باشید. و به یاد داشته باشید که همیشه لازم نیست هر بار که پول می گیرد به او پول بدهید، می توانید یک بار برای برداشتن اسباب بازی هایش پول بدهید، یک بار دیگر مثلاً وقتی به شما کمک می کند خانه را گردگیری کنید و...

در اشتباهات مالی با کودک همدلی کنید

وقتی فرزندتان اشتباه می کند یا در مسائل مالی تصمیم اشتباهی می گیرد، او را سرزنش نکنید. فرض کنید به اشتباه مقداری پول خرج کرده اید یا به دلیل بی احتیاطی مقداری پول از دست داده اید، پس این اشتباه را به او یادآوری نکنید. در عوض، به او بگویید که همه گاهی اوقات اشتباهات مالی مرتکب می شوند و مهم است که از اشتباه خود درس بگیرید و آن را تکرار نکنید. همچنین وقتی برنامه ریزی مالی مناسبی را اجرا کرد و توانست به درستی پس انداز کند، او را تشویق و تحسین کنید. با استفاده از این روش اعتماد به نفس فرزندتان افزایش می یابد و تشویق به انجام کارهای خوب بیشتر می شود تا لذت کسب نتایج خوب را دوباره احساس کند.




|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید